10 Tips Lembutkan Daging Dengan Cepat Tanpa ‘Pressure Cooker’

December 14, 2018

10 Tips Lembutkan Daging Dengan Cepat Tanpa ‘Pressure Cooker’

“Ish, liat lagilah daging rendang ni. Kejap lagi tetamu dah nak sampai, macam mana nak untuk lembut daging ni…?”

Di zaman moden ini, memang gampang dan cepat nak lembutkan daging memakai pressure cooker atau periuk tekanan. Tapi ukan semua lokasi tinggal ada periuk ni. Kadang-kadang, bila nak masak dalam kuantiti kecil, anda pun malas nak menggunakannya.

Jangan khuatir, ada tidak sedikit cara melembutkan daging tanpa memakai pressure cooker. Petua yang akan kami kongsikan di bawah ialah antara amalan turun-temurun oleh mak-mak anda sehinggalah ke hari ini. Memang ramai yang masih melakukannya dan mengakui keberkesannya.

10 TIPS LEMBUTKAN DAGING DENGAN CEPAT TANPA ‘PRESSURE COOKER’

1. MASUKKAN SUDU
Walaupun terdengar pelik, berikut antara petua melembutkan daging yang paling gampang dan popular.

Cuma letakkan sebatang sudu / garfu ke dalam periuk dan rebus bareng daging. Memang cepat lembut sebab diyakini sudu ni dapat menambah suhu dalam periuk. Di samping guna sudu besi / tembaga, ramai pun menggunakan sudu porselin / kaca.



2. BETIK MUDA
Potong buah betik muda simpel kecil dan rebus bareng daging. Kalau tak terdapat buah betik muda, boleh pakai batang betik.



3. BATANG TEBU
Bagi yang sulit nak jumpa batang betik, boleh juga pakai batang tebu dengan teknik yang sama laksana di atas.



4. DAUN NANGKA
Ambil daun nangka dan keringkan getahnya terlebih dahulu. Kemudian boleh masukkan ke dalam masakan. Gunakan dalam 4-5 helai. Berkesan!



5. CUKA
Gunakan tidak banyak cuka santap ke dalam rebusan atau perap bareng daging sejumlah jam sebelum dimasak. Sumber asid disebutkan dapat melembutkan struktur daging dengan cepat.



6. LEMON / LIMAU NIPIS
Di samping cuka, lemon atau limau nipis pun adalahsumber asid yang boleh menolong melembutkan daging dengan pantas.

Caranya sama, perahkan ke dalam rebusan atau perapkan bareng daging selama sejumlah jam / semalaman sebelum dimasak.



7. BAKING SODA
Di samping itu, kamu juga boleh memakai baking soda guna melembutkan daging dengan cepat. Caranya, perapkan daging dengan baking soda sekitar sekurang-kurangnya 15 minit. Kemudian, bilas bersih-bersih sebelum dimasak.



8. BIJI / BUAH KURMA
Buah kurma atau bijinya ialah antara bahan yang boleh melembutkan daging. Letakkan 4-5 biji buah kurma ke dalam daging yang sedang dimasak dan daging bakal melembut dengan cepat. Ia pun akan menjadi pemanis semulajadi yang enak bilamana dimasak.

Bagi yang tak mahu terdapat rasa kurma dalam masakan, boleh pakai bijinya saja.



9. GULA BATU
Masukkan sejumlah ketul gula batu ke dalam rebusan daging. Insha Allah, bakal menjimatkan masa guna daging masak dengan lembut.



10. CARA MEMASAK / POTONG DAGING YANG BETUL
Akhir sekali, pastikan potong daging bertentangan dengan urat daging tu. Bila masak pula, pastikan periuk ditutup. Barulah daging bakal cepat lembut.


Kalau terdapat petua lain, silalah tinggalkan di ruangan komen. Semoga ia berfungsi kepada semua pembaca.

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »